2010-04-05

Hoppin Frog Hop Masters Abbey Belgian-Style Double IPA

Idag, trots att det är måndag, så beslöt jag mig för att avsluta helgen med att dricka en av ölen jag köpte på Ölbutikken. Egentligen var detta menat som en av ölen till mitt ölråd men eftersom den har stått sen december och mitt ölråd är två månader fram så beslöt jag att eftersom det är en IPA så blir den dålig av "lagring" och drack upp den istället ;) Och för att jag råkade köpa 2 stycken av den och dela det på 6 pers blir lite snålt så det blir något annat till mitt Ölråd, finns gott om saker på lager :)

Hur som helst, Hoppin Frog Hop Masters Abbey Belgian-Style Double IPA, kanske är det längsta ölnamn jag sett hittills. Lite löjligt långt nästan, även om man tar bort bryggeriets namn. Jaja det är inte så viktigt, viktiga var ju om det var gott. Jodå inga större fel på det men det känns lite som att en IPA lider av att antingen är den bra balanserad med skön beska eller så är den inte det. Och som tur är eller tradigt nog, hur man nu väljer att utrycka det, så finns det dyra IPA's som är bra men även billiga som är lika bra eller bättre. Har bestämt mig nu för att aldrig med köpa en "dyr" IPA för det känns knappt lönt. Tex finns ju Nils Oscar IPA som kostar under tjugolappen på Systembolaget och den är hur god som helst. Visst det finns toner av andra smaker också i de olika ölen, men i slutändan tycker jag personligen att beskan i en IPA är vad som gör den till vad den är. Sen kan alla skumanalyserande finsmakarnördar tycka vad de vill. ;)
Vad kostade denna Hoppin Frog då? Den kostade hela 80 DKK, vilket är ganska mycket i överkant för så spännande var den inte. 8.5% som inte direkt kändes, bra beska och det mesta man kunde begära men  kunde lika gärna tagit en Nils Oscar. Nu är jag inte direkt en IPA-fantast men har hittat några stycken jag gillar rätt mycket. Men denna kommer jag inte att köpa igen för den är extremt överprisad. Lägger hellre de stora pengarna på andra typer av öl, man får oftast mer smaker för pengarna då. Till exempel hade jag hellre tagit en annan av Hoppin Frog's kreationer, en Bodacious Black & Tan som jag tidigare nämnde att jag drack på Nya Tröls. Aningen mer spännande med IPA-inslag, den är ju trots allt 67% IPA blandat med 33% stout!



Inga kommentarer: