2010-04-02

Ölen provsmakad

Så här en vecka efter buteljering kunde jag inte hålla mig längre utan tänkte att där är nog kolsyra nu :) Visst var där det. Smakar ok men den är inte klar än, behöver lagras lite till. Nu är färgen ljusgul och ogenomskinlig, vilket nog inte kommer förändras. Doftar mest jäst nu. Den har ganska maltig smak med inslag av jäst och alkoholbeska och den känns inte riktigt klar än men kan tänka mig att den kan bli trevlig om ca 2-3 veckor. Positiva är väl att där finns fortfarande inga obehagliga smaker med vilket väl får tolkas som att det blev lyckat!

Första ölet blev ju markant bättre efter en viss tid och får hoppas att även denna blir. Märkte även att när jag öppnade flaskan så blev där efter några sekunder en jävla fart på kolsyran så flaskan höll på att skumma över rejält vilket gjorde att all jästen rördes runt extra mycket i flaskan. Nästa flaska ska jag hälla upp direkt för att kanske undvika detta. Efterhand kommer jästen att lägga sig mer kompakt på bottnen också vilket kommer minska mängden som kommer i. Men so far so good! :)

Nu är det dags att göra sig i ordning för att bege sig mot Bishops lite senare ikväll, där 5/6 av Ölrådet ska träffas och hänga upp vårt Ölrådet-plakat där. Mer om detta senare här på bloggen! :)

Trevlig helg!

Här ser vi Malmö Spring Ale i vårsolens sken.




Inga kommentarer: