2012-10-25

Politiskt inkorrekt med Mothers Lil helper IPA

Ja då var det dags att köra riktigt politiskt inkorrekt. Det är dags för Mothers brewing att göra entre på Ölrådet.
Som blivande far så blev jag väldigt glad när jag öppnade dagens inkomna trade och såg att som extra hade jag fått denna öl.

Jag skrattade ordentligt när jag såg vad det var för öl! Haha, Mother's Lil' Helper IPA.


Jag kunde inte hålla mig och slängde in den i kylen direkt. Det blev korv och mos och när det var klart så slängde jag mig på soffan tog fram ölet och lutade mig tillbaka.

En klar bärnstensfärgad öl med ett litet klarvitt skum som inte länar några direkta gardiner.

Doftar grymt mycket citrus. Härliga toner av pommerans och framförallt apelsinskal. Den del smak av humle och den är färsk. Den är så färsk att den få lite gräsig doft.

Smaken är verkligen verkligen av citrus. Tror att citrahumlen är dragplåster och centeniall spelar med, Ja då förstår ni som följer ölrådet att detta är ett öl som verkligen passar pappa!
Maltsötma som akompanjerar den beska humlesmaken och jag chockas när jag ser att det är på 7% ABV.

Fördelen med denna IPAn är att den inte är så kladdig och klibbig. Viss smak av kåda, men det var snabbt borta av den trevliga efterbeskan av citrus och fläderblomster.
Sannslöst hög hinkabilitet! Tror dock att denna är ganska tråkig om den inte är helt färsk.

Munkänslan är ok. Det är bra att den inte är sönderkarbonerad, utan det är lite mindre kolsyra. Jag tror därför att med detta och den höga hinkabiliteten att den är perfekt för sommaren. Men det är klart...7 % ABV.
 
 
Avslutningsvis, detta läser jag på etiketten:
 
"You’re in for a helluva burly bite with this one. Mother’s India Pale Ale is aggressively hopped in both the wort kettle and aging vessel for a sharp, clean bitterness and fragrant citrus hop flavors. We’ve instilled a mellow malt character as the backbone to balance the elevated alcohol and hop levels IPA lovers crave. Whether you’re an IPA loyalist or just sampling, you’ve found yourself a great beer. So spend some quality time with Mother’s Lil’ Helper."

Inga kommentarer: