2012-10-14

Beer makers dinner Mikkeller

Det dök för ett tag sen upp en inbjudan till en Beer makers dinner med MikkellerGastro i Helsingborg.

Självklart är det inget man missar, då man fick veta att det var mycket mat och "the crazy shit" från Mikkeller. Att det dessutom är Fredrik Johansen som håller i det gör en annan väldigt sugen.
När man fick se menyn blev man ännu mer taggad!
 
 
 
Vi bestämde oss för att träffas hos Kristopher innan vi stack dit och ta en öl eller två. Där mötte även Blafa och Alexi upp och ölen började flöda.
Vi började med att tömma en growler med Versterbor Pils och käka några Vildssvinskorvar jag hade plockat upp på bondemarknaden.
 
Kristopher har precid fått hem en låda från USA med lite sköna öl. så Vi knäckte en Russian River Pliny the elder.
Det var Blafas Pliny oskuld och han verkade väldigt nöjd med hur ölet smakade.

Mer om detta i nästkommande inlägg. NU ska vi fokusera på middagen med Mikkeller.

Tyvärr så dog min telefon, så jag kunde inte ta några bilder eller så från middagen.
Vi började med att komma 15 minuter försent för att vi missade tåget i Kävlinge. 

Väl där mötte Fredrik i dörren med varsitt glas Sour Bitch.
Andra gången jag provar detta öl och jag måste erkänna att det är sjukt gott.

Eftersom det var en 10 rätters meny pallar jag inte skriva om alla, men jag ska skriva om de absoluta topparna. Allt var nämligen förträfligt och otroligt gott!

Absoluta topparna var hanvskräftan från Fjälbacka, den var kanon tillsammans med Vesterbro Toilet Bajer.

Sniglarna var inte klassiska sniglar där det bara smakar vitlök. Här serverades dem mer neutrala och man fick verkligen in smaken. Det kan låta illa, men det är så oerhört gott. Till detta dracks det Bedow Summer Pilsner.

Men efter det serverades det som var den absolut bästa kombon på hela kvällen. Magnifik svamptortelini. Den var magisk och till denna serverades The Forager. Ett öl med sannslösa mängder tryffel. Mikkel sa själv att det var tryffel för ca 35 danska kronor per flaska.
Kändes som en tyngre imperial stout, men när man fick veta att den bara var på 6,6% ABV höll jag på att trilla av stolen.

Efter det kom bästa rätten på menyn, en sannslöst bra kalvkind. Den var så mör och fin att det nästan var löjligt.

Bästa ölet för kvällen förutom the forager var i mina ögon var Barrel Aged Monks Elixsir Raspberry. den var sjukt grym. En quadruppel med hallon.
Coolaste var så klart Mikkellers Orval klon. Ett riktigt ovanligt öl som jag bara hade sett en gång tidigare i mitt liv!

Det blev en lång kväll med middag i fem hela timmar.
Jag landade hemma runt halv fyra igen...phu man är inte riktigt på topp idag inte!

1 kommentar:

Fredrik sa...

Tack för en trevlig middag Fredrik! :)