2012-07-02

Förpacka din öl rätt för traden eller för ölsemestern

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur man ska förpacka sin öl när man ska hem från semstern eller bara rent av har köpt på sig en massa öl och ska ha hem den.
Idag tänkte jag skriva om hur man får till den bästa förpackningen om man ska skicka till någon du tex har gjort en trade med.

I detta inlägget förpackar jag dessutom en trade jag gjort.
Här kommer en förklaring hur man gör det steg för steg.

Det är precis som en recept, man börjar med att ta fram allt man behöver.
Två stora kartonger
Bubbelplast
Packtejp
Plastfolie
Cellplastchips (frigolit är ett märke inte ett marterial)

Steg 1. Kapsylen/Korken
En kapsylen och korken är bra för den klarar i viss mån en transport. Men man kan aldrig vara för säker med en kapsyl eller kork då de ofta läcker vid skeppningar över hela världen. Därför tejpar väldigt många på kapsylen.

Eftersom jag tycker att det är rent förjävligt när någon har tejpat på min kapsyl eller kork för den delen brukar jag ta lite plastfolie (gladpack är också ett varumärke inte en produkt) och vira hårt runt toppen på flaskan. Sen tar jag lite ordentlig packtejp runt. 
Genom detta kosmetiska ingrepp kommer ölet fram värförpackat men framförallt så slipper man en massa ful tejp på en kapsyl, som i vissa fall är ganska snygga.
Eftersom jag skickar öl från Drie Fontainen och Cantillon så är det extra viktigt att det är plastfolie över enligt mig. Dels för att hålla det på plats men även för att man nu har en folie över korken som är fin att se på.

En av de vanligaste orsakerna att öl går sönder är för att det ligger och slår emot varandra. Så man vill alltid Försäkra sig om att man det inte ligger och gnager eller slår emot varandra. Detta gäller även för korkar och kapsyler.




Steg 2: Flaskan och flaskhalsen

De flesta känner till hur en flaskhals ser ut. Det är även en av de svagare delarna av flaskan. Jag brukar därför ta bubbelplast och dra hårt runt flaskhalsen och gärna så att det kommer en bra bit över kapsylen för att ge den ytterliggare skydd. Det gör att det ser ute lite som en tomteluva när det är över.
Sen tejpar jag det stenhårt över flaskhalsen, för att hålla det på plats ordentligt.  
Efter det så drar man några lager bubbelplast över hela flaskan och tejpar sen fast den så att det sitter kvar. Efter det är själva flaskan klar. Så vi hoppar vidare


Steg 3: Kartongen

Ta fram din kartong och börja med att fylla botten på kartongen med lite plast eller bubbelplast. Jag brukar göra en kombination av dem båda. Detta gör att den hårta kartongbotten är lite mjukare och därmed bättre för flaskan. Det håller även temperaturen på en jämnare nivå och det är ganska viktigt för öl som ni kanske känner till.
Men jag lägger inte bara ner flaskan i den hårda kartongen så där. Jag tar nämligen fram ännu en kartong och öppnar den så att det är en ända lång kartong. Delar den på mitten och börjar sen att vika den så att det blir som små fack av kartong. Detta gör att den redan förpackade ölen ligger stilla i sin egen kartong i kartongen. Man har lixom en lång bit, som viks in tre gånger. Här blir fack 1. I den lägger man första ölet.
För nästa fack viker man efter en tredjedel så att det blir bara ett fack och inte ett lock på. Detta kommer av sista delen som man bara viker över. Därmed har man nu 3 fack att stoppa in redan förpackad öl.
Sen gör man likadant med resterande 6 öl på andra sidan.
När man har gjort detta så är det bara att börja fylla på med cellplastchipsen som bidrar till att hålla temperaturen på en jämnare nivå.

Del 4: Avslutningen
Nu känns lådan nästan helt färdig att skicka iväg. Men det finns två små steg kvar innan man kan fortsätta detta.
Man börjar med att lägga på ytterliggare ett lager med plast. Detta av samma orsaker som tidigare, det är så klart för att det är mjukare, för att det är bättre att hålla temperaturen jämnare. Men även för att innehållet inte ska kunna röra sig i flaskan. Det ska vara som en stor sten. Allt ska ligga så stilla som möjligt. Om kartongen är så sprängfylld att det nästan släpper i kanterna är den rätt packad.

När det sen är klart kommer vi till hur man får kartongen att hålla. Jo med tejp.
Tre drag från vart håll brukar vara ganska bra, men man vill ju inte att tejpen ska kunna hoppa av heller. Utan då tejpar man längs med kartongens topp. Detta gör att kanterna är säkrare. Inte för stötar men att kartongen skulle gå sönder och därmed öppnas. Även tejpen som är över kartongen håller sig bättre på plats.
Märk gärna lådan sen med att det innehåller någon form av ömtåligt gods.


Nu tror jag att jag har fått med allt, så det är bara att börja packa lådor och skicka dem över hela världen.
För att veta att en låda är helt safe så brukar man ha en tumregel som säger. Om man kan släppa den från midjan är den säker. Jag kan tappa denna från bröstkorgen utan att något händer med flaskorna.
Självklart kommer det alltid att hända grejer under en transport som man inte tänkt på. Men detta ger dig alla förutsättningar om att lyckas.

Så, lycka till!

Om jag nu mot förmodan har missat något, släng iväg en kommentar eller ett mail till mig så lägger jag till det!

Inga kommentarer: