2012-07-06

När vi tog måndagen och tisdagen till en ny nivå. Del 2 Tisdag

Ja då var det dags för att berätta om tisdagen också
Kristopher som hade lämnat landet för att gräva guld i USA som Eriksson Glenmark och Strömstedt sjöng om 1994 hade gjort oss här hemma så fruktansvärt svartsjuka att vi bestämde oss för att dra ihop något själva. Jag och Gripen som är stora imperial stout fantaster hade redan bestämt oss för att vi skulle dricka Deschutes The Abyss från 2010 och en Dark Lord från 2009.

Gripen snackade med Blafa och han ville haka på. Självklart var Blafa med på vår provning. Eftersom vi hade med lite äldre och välhypade öl ville Blafa inte vara sämre. Jag frågade honom vad han tänkte ta med och han svarade med motfrågan; Är du sugen på Behemouth från 2008? 10 and out, vi har en provning på våra händer.

Jag drog ett varv till slaktaren och köpte ett par riktigt fina entrecoter. Till det käkade vi även lite grillad majs och några marinerade champinoner. Vi började dock inte med att gå på dom tunga ölen först. Utan vi började milt med en Almond 22 Pink IPA. Vi alla har blafat den förr och tyckte alla tre att den får onödigt mycket skit, och att den faktiskt är ganska trevlig.

Sen tog vi oss ann min nya favorit Lervig Rye IPA Som båda grabbarna verkligen gillade. Hoppas ni inte tröttnar på bilder som ser nästan lika dana ut, men jag bara älskar den platsen i min trädgård!
Men så blev det då det grillade. Jag gör mina ganska så hårt pepprade, så kan man bara pressa på lite citron som sås. Köttet är så fint att det talar ltie för sig själv.
Sjukt onödigt att gå till ICA och köpa halvdassig entrecote när man kan gå till slaktaren. Det kostar inte många ören mer och så får du så jävla bra kött!
Till maten en klassiker i form av Amagers IPA, en helt ovanlig IPA som jag tycker är riktigt fin, framförallt till en köttbit.

Men nu börjar det, det är nu vi sliter fram Three Floyds Behemoth från år 2008. Ett öl som ni ser ligger på Örådets topplista över bästa öl vi provat på ett Ölråd.
Detta är ett galet bra barleywine på det sättet ett Barley wine ska vara, dvs riktigt med malt som är centrum, men uppbackat av en riktigt härlig humleprofil. Men det är malten som spelar förstafiol precis som man har lyckats med i Behemoth.
Jag har bara smakat den färsk en gång, men då var jag påverkad av en kväll med på tok för mycket alkoholstinn öl och kunde inte riktigt ge den ett ordentligt omdömme.
Här är humlen ändå ganska välbevarad, istället för att ge en massa smak så lyfter den upp resterande delar av ölets karraktärer och är mycket delikat.


På tal om delikat, bästa ölet för kvällen var Three Floyd Dark Lord från 2009. Det trodde jag inte på förhand eftersom en Abyss var med i kvällens lineup. Dark Lorden var ett för mig överhypat öl som inte alls kunde leverera som man hoppats på. Men vid just detta tillfälle så levererade den på bästa maner. När vi flyttade in till soffan för att se Sverige - Frankrike nådde det sin peak. Då hade ölet nämligen fått lite mer värme i sig. Även om det var källarkallt, dvs ganska så hög temperatur.

Det var skarpa russintoner blandat med Choklad, kaffe osv. Komplext till tusen men aningen för sött. Gripen klagade på att det inte var så rostat som han vill ha det. En av de saknerna jag faktiskt uppskattar med Dark Lorden är att den inte undanhåller alkoholen med att ge den för mycket rostat. Alkoholen ja, den känner man verkligen inte av. Den är helt perfekt inklämd i mitten.

Sen var det dags för en favoritöl. Då menar jag en riktig favoritöl! Deschutes The Abyss har varit en favorit sen första gången jag smakat på det. Årgången 2010 är enligt mig den bästa och den har alltid levererat.
Jag och Blafa har redan druckit den ihop, mot en Dark Lord faktiskt och det kändes nästan som den där underbara kvällen i december. Den var för övrigt HELT galen!

Men detta är även det en trevlig kväll och när vi slår upp ölet så stänker Zlatan in 1-0 till Sverige. Klockrent att vår lagkapten och superstjärna öppnar upp för oss på detta vis.
Nu kommer det dock ett problem. Ölet smakar inte alls som det ska. Det är inte alls så härligt chokladigt och kraftigt som det har varit tidigare. Jag skrev om den förra sommaren. Då smakade den såhär. Konstigt nog handlade även det om en fotbollshändelse. Skumt!

Aja, när man väl skakade runt ölet ordentligt så kom det fram en större smak. Det var mer komplext osv, men den levde inte alls upp till det den smakat vid två andra tillfällen. Riktigt synd eftersom det var första gången för Gripen. Aja, det blev ju en riktigt trevlig kväll för oss ändå. Sverige vann och Dark Lorden var bättre än de två tidigare tillfällena jag mins den och Behemoth var precis lika bra som alltid. tre 10 poängare i min bok.

Köttet, för fan, glöm inte köttet!

Inga kommentarer: