2012-05-09

Sour & Bitter och CBC för Ölrådet med vänner‏

På torsdagsmorgonen avgår tåget från Malmö med mig (Balder) tillsammans med vännerna Kristopher och Gripen från Kornmalt och Humlekottar till Köpenhamn. Här ska vi först in en vända på Ölbutikken och hämta upp några fina öl från Alesmith och Kuhnhenn. Mina Speedway Stouter är slut hemma så det är dags att fylla på förrådet helt enkelt.
Vi kommer sen att checka in på vårt hotell innan vi beger oss mot Sour & Bitter och möter upp Thorsten med vänner.
Här kommer kvällen spenderas med en massa härliga ölet från framförallt Drie fonteinen och Port brewing (Pizza Port, Port Brewing, Lost Abbey). Även The Bruery och Jolly Pumpkin kommer att hålla till på festivalen. 
LEGEN…..
Här kommer vi även att skaka tass med M1 och M2 från MankerBeer och Blafa med vänner.
Jag ska försöka att hålla er uppdaterade under hela festivalen, Almryd får leva med att det kanske kommer en felstavning lite här och där under torsdagen.
Denna kvällen lär avslutas på Mikkeller bar tillsammans med MankerBeer om jag känner mig och grabbarna rätt.

Dagen efter blir det Copenhagen Beer Celebration eller CBC som det kallas i folkmun.
En massiv festival med ett urval av några av de bästa bryggarna i världen. När det är festival så betyder det att den sedvanliga Smuttynose t-shirten kommer på. Ingen ölfestival utan Smuttynose!
Tyvärr är det helt utan Svenska bryggare, men som ölbloggargurun Magnus Bark påtalade i måndags så kommer det nog att vara medparten svenskar på festivalen. Han tycker precis som jag att det är synd att Närke Kulturbryggeri inte finns med i lineuppen för bryggerier som kommer.

Några som kommer är mycket hypade namn som Mikkeller, Three floyds, De Molen, Cigarr City och De Struisse.
Ni kan läsa om alla bryggerierna och vilka öl de har pressenterat innan festivalen här: Uppdaterad lista för alla CBC öl.
På festivalen kommer Ölrådsmedlemmarna Balder, Henning och Röstlund vara. Jag har ju sedan tidigare slagit följe med Kristopher och Gripen men eftersom jag lyckades fixa en sista minuten biljett till Ölhunden så kommer vi nog att se honom med ett enormt leende precis som vanligt.
Tyvärr kommer jag bara att kunna vara där på fredagen, då jag ska åka till Riga för konferens.

Hur som ser jag verkligen fram emot hela eventet och fredagen. Vissa tyckare anser att det inte är världens roligaste öl som kommer.
Jag anser att festivalen helt och hållet är precis så som jag vill ha den. Det är inte för mycket öl. Det är kanon, man kommer att kunna gå igenom en massa riktigt bra öl utan att man behöver förta sig.
Självklart ser jag lite extra fram emot vissa öl, men det är helt omöjligt att nämna några speciella för listan hade bara blivit superlång!
Men det finns lockelser från i stort sett alla bryggerier som kommer, men mest av allt vill jag prova Kabert, en blend mellan Portsmouth Brewings Kate the Greate och De Struisses Black Albert

Gudars skymning denna helgen kommer att gå till historien!




….DARY

Inga kommentarer: