2012-05-17

Så här gör man en Applehead ännu äckligare! Med marsan och glass...varm

Många har provat Shipyards Applehead och tyckt att den var vedervärdig. Jag måste säga att jag ändå tycker om den.
När man läser att det är en veteöl med äpplen är man klart intresserad av ölet. Kul med ett läskande äppleveteöl på 4.5%ABV. Kommer att bli sjukt gott till sommaren.
Ni kanske har hört om min egen Mexas Ranger och trodde att jag inte kunde sjunga lägre...men nu visar jag att jag kan!

Men ölet smakar likt deras pumpaöl väldigt mycket kanel och som en äpplepaj. Men hur äter man en äpplepaj? Jo med glass eller marsansås.

Shipyard Applehead med vaniljglass.Det finns två sätt att prova detta på. Varmt och kallt, precis som med en riktigt äpplepaj.
Vi börjar kallt.
Glassen löses upp lite och gör det till en guldgul färg och ett enormt skum visar sig.
Jag börjar med att smaka på skummet. Det är lite spritig och man känner att det är en veteöl. Smakar lite som den vidriga veteölen vi köpte hem från Österrike för många långa år sen.
Äpplesmaken försvinner tyvärr och det blir lite spritigt och oaptitligt. Plus för de goda vaniljtonerna...fan det var glassen!
Vi värmer ölet lite...
Samma sak här ett stort skum utvecklas och glassen löses upp lite i drycken.
Sitter ni ner? Detta är RIKTIGT gott! Det är som att dricka en äpplepaj med glass. Nu förstår jag tanken bakom detta öl!
Kanelen spelar inte längre förstefiol här är det äpplena som gör jobbet!
Fruktansvärt gott.

Shipyard Applehead med marsan.
Samma här, varm mot kall. Vi börjar återigen med det kalla.
Jag ser verkligen inte fram emot detta, men jag älskar verkligen marsan. Jag är av åsikten att man äter paj för att man ska få marsan. Ekström för vist vara med på ett hörn.

Ölet och marsanen delas upp i två skikt så jag får röra om för att se om det är gott eller ej. Ner med en sed och fiska. Hello vasken!
Detta var riktigt jävla räligt!

Skölja ur glaset och sen in med det i micron.
30 SEK senare och lite marsansås i ölet...kan det bli värre?
Helvete! Det är allt jag har att säga. Det är ju för fasen dö gott!

Samma här som med glassen. Det är förbannat gott när det är varmt. Smakerna binder ihop sig, gifter sig kanske inte men det är ett one Night stand som sprakar.

Jag måste prova att dricka ölet varmt.
In i micron sjunger jag precis som i Billys pannpizza reklamen.
Det luktar inte något vidare. Ölet känns tunnt och det är trots allt på bara 4.5 ABV. Kanelen sjunker in i äpplena och det blir faktiskt lite bättre...men inte helt bra.

Bäst är varm med glass före varm med marsan. Den varma naturella är trea och då ser vi att den varma Applehead kammar hem alla medaljerna.

Detta är inget norgeskämt, men dagen till ära har jag en Nögne Ö t-shirt på mig. Skål Norge!

Inga kommentarer: