2012-05-20

Perfekt på grillen? Raasted - Grillöl

Efter gårdagens lite mer avslappnade inlägg är det dags att slänga in en riktig recension.

Danska Raasted kommer med ett fint öl lagom till säsongen. Ett grillöl i dubbel bemärkelse.
När man tänker "ut och grilla" är det nästan synonymt med "ta en grillöl". Så varför inte skapa en grillöl?

Raasted har gjort det och vad passar inte grillen bättre än en pale Ale i amerikans stil? 

Ett ljust bärnstens färgat öl når glaset och skapar ett litet fint vitt skum.

Riktigt härliga fruktiga dofter och jag anar amarillohumle. Sommartidens bästa humle i mångas ögon, så även mina. Vissa dofter av gräs och en viss sötma från banan. Men det är något mer i doften dom jag inte kan sätta fingret på.

Troligen doften från min grill som inbillar mig.

Smaken är härlig och frisk. Välhumlat så det heter duga! Inte att det är för mycket, utan det är en oerhört bra humlekomposition till ölet.
Det är en relativt tunn munkänsla utan att bli för tunn. Efter ett tag börjar beskan mattas och malten börjar kännas vid. En lätt maltkropp med viss sötma. 
Attan ölet är slut och grillandes är inte klart. Tur att jag har en efterbeska att njuta av.
Även nu känner jag lite lite smak av banan.

Se ny till att gå ut och grilla med er!


2 kommentarer:

eriked sa...

Har du koll på vart man kan få tag på denna? Hittade den inte på Elixirs hemsida.

Balder sa...

Hej, Tyvärr har jag dåliga nyheter från Elixir.
Nej den är slut och vad jag vet tillverkas den inte längre. Randers-Raasted blir nog mest Randers nu när Martin Jensen inte är kvar på bryggeriet.