2012-05-01

En kväll med ölmat(?) och öl i focus

I höstas var jag i Amsterdam och Kristopher mer eller mindre tvingade på mig en flaska Cigar city Marshal Zhukov. Jag hade provat den på fat på Blind Tiger Ale house i NYC för något år sen och vek mig lite för priset på flaskan. Men så övertalade han mig att köpa flaskan som redan då hade ett år på nacken.
Kort efter ville Gripen och Blafa köpa in sig på flaskan och då kom jag på ideen med att bjuda in vännerna på en ölkväll med focus på just den flaskan men även på en tre rätters som alla hade den röda tråden att allt var tillagat med öl. Mange blev också inbjuden, det förtjänade han!

Först ut var Rodenbach Grand Cru kokta musslor.
Super enkelt.
Man köper 5 st Rodenbach grand cru, två nät med blåmusslor, två lökar och ett par lagerblad.

Skrubba musslorna i kallt vatten. Släng dem som är sönder och de som är öppnade. Eller om de är öppnade så banka till dem relativt hårt, stänger den sig inte då så är det bara att kassera.
Hacka löken.

Unibroe Quelque Chose
Sen häller man i ölen, löken, mussorna i en kastrull och toppar med lagerbladen (2-3 st). Jag delar dem i två kastruller, för att de ska ligga löst och det är lättare att hantera.
Denna gången gjorde jag dock en extra batch på Oppigårds Golden ale, blev gott, men inte lika gott.
Efter ca 8 minuter så är koket klart. Häll över spadet, med löken, i en ny kastrull och tillsätt matlagnigsgrädde. Koka upp med salt och peppar.

Eylenbosch Kriek vintage 1990
Lägg upp musslorna och häll över såsen. Almryd var impad och gjorde samma sak hemma sen. Men han toppade även med lite gräslök. Ingen dum ide!

Till detta drack vi först en Unibroe Quelque Chose från 2002, en hybrid mellan en Kriek och en brown ale. Ett öl jag sprang på när jag var på Khioskh med grabbarna.
Vi konsumerad även dessa under förrätten. Unibroue - Edition 2004, Fantome Chocolat, Gilde Ratskeller och en Eylenbosch Kriek från 1990
Sen mellan maträtterna chillade vi med en Amager Hr Frederiksen Swedish Red Wine och en Cantillon Lou Pepe Geuze 2008.

Amager Hr Frederiksen Swedish Red Wine
 Huvudrätten var en riktigt kul grej! En så kallad Beer but chicken.
Även detta är super lätt!
Du behöver följande, en hel kyckling, olja, salt, lite färska kryddor, rub (krydda) en öl på burk (inte 500 ml burk)
Torka kycklingen så att den blir torr, öppna upp skinnet med en sked, så du skrapar på kycklingen och inte på skinnet. In med lite goa kryddor där i. Så som salvia, gurkmeja, timjan och gärna lite lite vitlök.
Ta olja på händerna och se till att hela kycklingen är inoljad, se det som en sensuell massage om du vill...ehhh, eller? Sprid sen ut salt över hela kycklingen innan man gör samma sak med en rub. Själv hade jag en färdig rub från förra året och kan inte minnas helt vad jag hade i den!

När dett är klart kommer vi till själva opperationen! Slå upp halva ölet i ett glas, låt resten vara i burken. En i maten en i kocken som det heter!

Trä över kycklingen på burken, så att kycklingen sen kan stå upp genom att stå på burken och luta sig på benen. Se bilden.

Låt detta stå på grillen i hela 75 minuter, MINST, under indirekt grillning. Kom igen ni har väl en Weber?
Det blir faktiskt mer och mer saftigt ju längre det står, men mellan 75 och 90 minuter på en 2 kilos kyckling skulle jag rekomendera.

Ölet jag använde till koket var en Maui Brewing Bikini blond lager. Som inte bara är en av världens bästa lagers utan även ett stort internt skämt mellan oss som var på Stockholm beer and whiskey festival. Burken fick jag i födelsedagspressent av Kristopher och Gripen och ni kan tro att det var skratt när den kom fram! Men helt ärligt, man kan nog göra det på vilken burköl som helst. Men jag hade nog gärna privat igen på en veteöl.


Till maten konsumerade vi The Bruery Mischief som satt som handen i handsken!
Efter det så rullade ölen på fint. Fullers Vintage Ale från 2002, Cantillon Lou Pepe Geuze 2008, Mikkeller Black Buffalo innan vi äntligen går på kvällens huvudnummer:
Cigar City Marshal Zhukov's imperial stout

Cigar City Marshal Zhukov's imperial stout
Detta är det vackraste öl jag någonsin skådat! Det var fullkomligt fenomenalt att bara snurra runt ölet och titta på det. Något vi gjorde under en längre tid. Att dricka det var inte heller helt dumt. Bästa ölet koncumerat 2012 (so far) är ett faktum!

När jag sen går in för att förbereda efterrätten, så händer det konstiga saker i trädgården. När jag kommer ut igen sitter Blafa med en Dansk Fadöl och en Brutal Brewing Cheap Thrils framförsig. Gripen kommer springandes och spottar ut det i min rabatt och jag undrar vad som egentligen hände. Mange erkände att han hade taigt med sig dessa öl och att det var för att se vad det smakade efter något så gott. Ja det såg väl sådär ut med tanke på Gripens reaktion!
På tal om Gripen och reaktioner, han hälde vatten i sitt glas efter Zhukoven, det var mer färg på det än på Cheap Thrils!

Efterrätten var även det en enkel historia. En vaniljglass med färsk mango serverat med en chokladsås på Carnegie porter. Min sista Carnegie porter från 2007 dessutom.

Till detta blev det rökverk, en Fonseca. Fonseca är en ganska mild cubans cigar som har en matt ton av vanlj. Riktigt bra till efterrätt och till Blackwahter suicide...
Vad det är? Jo det ska jag berätta. På bordet stälde jag fram Southern Tiers öl från Blackwather serien som är Jah-Va, Mokah, Oat, Choklad och Crème Bruele.
Southern Tier Backwater sucide
I just den ordningen drack vi dem, men med det faktum att jag slog upp en liten zipp från samtliga öl i ett annat glas. Detta ger då ett öl som är av samtliga Blackwather ölen. Om det var gott behöver vi inte distuktera. Sött var det iallafall!
Kristopher började må riktigt dåligt efter detta. Han trodde att det var cigarren då han inte är riktigt van vid att röka. Det är inte jag heller iofs, men jag kan abslut förstå honom. Jag hävdar dock att det inte var cigarren. Det var där där jävla Dansk Fatöl som förstörde det hela!

Jag, Mange och Blafa fortsatte kvällen med en Fritzale Imperial IPA och en Nögne Ö Sunturnbrew från 2009.
Efter all denna öl och all denna mat var det nu ingen som orkade mer utan dom for hem till sitt precis som Vilse åter steg in genom dörren.
Dagen efter var inte en av mina roligare kan jag lugnt säga!


Kvällens öl
Stort tack till Kristopher, Gripen, Blafa och Mange som alla hade med sig några riktigt bra öl och en mjöd som jag inte nämner något mer!
Vill ni läsa mer om ölen så tycker jag att ni borde detta som från Kristophers och Gripens blogg.
Öl i faboulösa Vellinge

Inga kommentarer: