2011-07-05

Rogue - Chocolate Stout

En klassisker skulle vissa vilja säga, en tjejöl säger andra. Nåväl, det är en kvinna på förpackningen och jag gillar kvinnor, jag gillar öl, stouts är inte fel och choklad har väl ingen klagat på?
Så här firar jag att jag är hemma i Sverige igen.

Rogue från Portland, Oregon. Ett bryggeri jag såg upp till ytterst mycket när jag började mitt öltycke. Men idag är jag lite mer skeptisk och anser att det är ett ganska så trist bryggeri. Men snygga etiketter gör dom iallafall! Idag blir det en sweet stout från bryggeriet och jag börjar undra. Finns det mer än en choklad stout från Rogue? Nog fasen har jag druckit en som ser annorlunda ut!


Jag ser i glaset en svart dryck. Ser ganska så tjock ut vid upphällningen och det bildas ett tjockt ljusbruntskum.

Doftar ljuvligt av mörk choklad! En aning malt i doften dessutom.

Smaken är slående av choklad. Det som såg så tjockt ut vid upphällningen var fel, det är en mycket tunn dryck, men med en trevlig liten efterbeska. Som ett bittert choklad skulle man kanske kunna kalla det?

6% ABV, vilket är klockrent. Man får ut mycket choklad av den.
Svägerskan Fia visade ett stort tycke för den, vilket innebär att ja det är en kvinnoöl, men det är faktiskt även gott för oss män!

Inga kommentarer: