2011-07-11

Öl i Kanada: Hopworks - Ace of spades

En öl jag hittade i Kanada, som dock var från USA var denna mycket coola flaska från Hopworks Urban Brewery. Hopworks Urban Brewery, kort HUB, är ett bryggeri från Portland, Oregon och är tydligen USAs första Ekologiska brewpub. Ett organiskt bryggeri som focuserar på färska råvaror från närområdet.

Man måste ju bara prova för att det är lite kul, att man dessutom hittar en Imperial IPA på 9,5% ABV gjorde ju inte saken sämre!

Hopworks Urban Brewery - Ace of spades, ett coolt namn, en cool butejl brukar dock innebära ett dåligt öl (läs Pistonhead). Ölet delar namn med Sveriges starkast byggda öl. Ja ni vet Sigtunas spader ess.


En klar bärnstensfärgad med ett mindre vitt skum. Ser väl så där ut, än så länge. Men redan då kommer doften!

En intensiv humledoft som nästan får näsan att krympa ihop. Det går inte att få ut någon som helst annan doft då det är en så ren humledoft.

Smaken är precis som doften. En mäktig humlebomb. Man känner att den är välhumlad av Amarillo, Cascade och Centennial. Tre av mina favoriter! Den är enligt flaskan av just dessa humlesorter samt att den är torrhumlad till tusen.
Det är tyvärr väldigt mycket jästfällning i flaskan. Jag brukar få för mig att det är där den mesta av smaken sitter. Jag vet inte varför?!?!
I en IIPA brukar jästfällningen bestå av annat än bara jäst. Det är alltså ett minus med jästfällning i mina ögon.

Ölet fortsätter med en enorm pommerans och en viss pepparton i eftersmaken. Riktigt bra eftersmak måste jag tillägga.
Jag gillar med andra ord detta öl väldigt mycket, men det är ett minus för fällningen. Kan bero på att den är lite gammal.

Inga kommentarer: