2010-07-17

Riktigt god Mikkeller Tomahawk Single Hop

Igår var det litet pubbesök på Tempo och det blev några öl där. Bästa för kvällen var Mikkeller  Tomahawk Single Hop IPA (Konkurrensen var en Nostradamus, en Oerbier och en Dugges Avenyn Ale... räckte fint, lite bakis idag).

Blev riktigt förvånat över hur tung humledoft den hade. Riktigt klar doft av färsk humle. Tycker det är sällan man känner det i en öl. Visst det luktar ofta humle, men inte på samma sätt som när man öppnar en färsk påse humle och sniffar på det. Denna ölen gjorde faktiskt det, riktigt fint. 6.9% kändes ganska lagom och beskan fanns ju såklart där, tydligt markerad men på nåt sätt rätt balanserad så att man tyckte inte det blev jobbigt. En riktigt bra IPA som jag satt och smuttade på ett bra tag, eftersmakerna höll i sig länge. Inte använt Tomahawk-humle vid bryggning ännu men har använt Amarillo, Centennial och Cascade som är ganska snarlika i smaken (lite citrus/grape). Kanske blir att köpa lite Tomahawk till nästa öl :)

Har faktiskt bara smakat denna och Simcoe-varianten men minns knappt vad den andra smakar. Simcoen drack jag ur flaska på bussen i Köpenhamn, på väg till centralen så det gjorde nog inte det rättvisa där.

Enda tråkiga var priset på denna, 77 kr fick man betala vilket sved lite men var väl i princip värt det. Reflekterade inte så mycket över priset efter att jag smakat den.
Nu blev jag sugen på att prova de andra i Single Hop serien också!

Sen måste jag tillägga, varför har Dugges valt att ha så lite kolsyra i sin Avenyn Ale? Den kändes väldigt vattnig, så till den grad att jag lämnade tillbaka min första flaska för jag trodde det var fel på den. Fick en ny som hade aningen mer kolsyra men fortfarande lite blaskigt.



1 kommentar:

Balder sa...

Eberlund, läs detta inlägg
"Warrior vs. Tomahawk" från 2010-01-19. Jag har provat singel hop serien och jag måste säga att dessa två utgör toppen av singel hop ölen. Warrioren är nog den som är bäst. I alla fall enligt mig.

Jag drack Warrior när vi var på Ölrepubliken senast.