2010-07-10

Mikkeller Big Worst Barley Wine, Nögne Ö Imperial Dunkel Wit, La Trappe Quadrupel

Varit väldigt slö under de senaste varma veckorna med att uppdatera bloggen men några notiser nu som är värda att nämna.

Mikkeller Big Worst Barley Wine, en flaska jag har haft hemma sen i december efter mitt besök på Ölbutikken. Den gick åt förra helgen när brorsan var på besök. Med sina maffiga 17.6% visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta mig. Flaskan, som var på 37.5 cl, delades på 4 personer och det räckte alldeles utmärkt. Vi hade den som dessert-öl till en simpel tallrik med vaniljglass med chokladkross i. Det passade förvänansvärt bra faktiskt.
Mycket sötma i smaken, en del russin och en del humlebeska. Faktiskt förvånansvärt trevlig, överraskade lite på mig. Trodde att den skulle dra iväg och bli alldeles för slibbig men så var inte fallet. Flaskan kostade 66.60 DKK så ganska dyr men en lite rolig sak att bjuda på, räckte fint som en "avec" till 4 personer. Kan rekommenderas!

Nögne Ö Imperial Dunkel Wit, en av flaskorna som nu står på Systembolagets nyhetshylla. En 10% veteöl, lite starkare än de flesta andra i klassen. Ganska tung, kändes nästan lite tjockt så tog en stund att dricka den. Dessutom i en halvlitersflaska, en 33:a hade räckt alldeles fint. Tunga koriandersmaker i den, nästan så det gick överstyr men det höll sig precis på gränsen. Det var en lite annorlunda upplevelse och det var värt pengarna att prova, dock tveksamt om jag kommer att köpa den igen. Kostade 64 kr, finns som sagt på tillfälliga sortimentet just nu.

Utöver detta så har mina La Trappe Quadrupel äntligen kommit, fick vänta några veckor på privatimporten. En av mina tre favoritöl utan tvekan. Komplexa fruktiga smaker som hänger kvar längre än många andra belgare gör. Sålt några av flaskorna i lådan för att förmedla vidare hur underbar den är :)
Lätt värt väntan och varenda krona, rekommenderas starkt.
Pris 34.90 kr per flaska, 24 flaskor minimum via privatimport.


Inga kommentarer: