2011-10-07

Beer makers dinner BrewDog

I onsdags var det dags för en Beer makers dinner med James Watt från Brewdog på Gastro i Helsingborg.
För mig som bara åker till Helsingborg ett par gånger om året är det lite intressant att komma till Norrland.

Jag lämnade jobbet i en rush satte mig på tåget och mötte upp Gripen och Kristopher längs vägen.
På tåget blev det många härliga skratt om helgens bravader uppe i Stockholm, så när tåget kom fram var det som om att vi inte suttit på det. Öl sugen som man nu är så svängde vi in på Mogwai där vi träffade två välkända ansikten från Stockholms ölfestival i Blafa och Rafiki.


På Mogwai serverade man Gubna för 79 kr. Det gillade verkligen jag! Så ett återbesök lär komma. Även om Mogwai hade fina öl så var det som sagt Gastro vi skulle till.
Fredrik som anordnat det hela hälsade glatt när vi ankom och visade oss till vårt bord där jag hamnade bland vindrickare. Väldigt trevligt att komma med dem eftersom det är en helt annan dimension och det är kul att se vad saftdrickarna tycker om öl.

Vi möttes av tre burkar Punk IPA och en meny. Menyn såg ytters imponerande ut!

Punk IPA
Frasiga croquettas på Öresundstorsk och röding, fondue på Vikentomater och fänkål, aioli.
Trashy Blond & 5 A.M. Saint
Långtidsbrässerad kalvkind, kompott på potatis från Larsviken, persiljerot och citron, trattkantareller och picklade lökar, märgsky.
Hardcore IPA & Abstrakt AB:07
Gastros utvalda ostar med variation på hjortron.
(Hello, My name is not Ingrid anymore it’s)
Brew Dog/ Three Floyds Bitch Pleace
Chokladfondant på Vahlronachoklad, vaniljglass, björnbärscréme.
Mikeller/Brew dog/ Nogne O – Black Tokyo* Horizon
Sink the Bismarck


Det är så här man sätter upp en BMD på rätt sätt.
Underbar mat och perfekt välsmakande öl till. Väldigt bra och smarta val. Trashy blonde är inte en favorit men den passade väldigt bra med den mjuka frityren och fisken.

Coolast var så klart att vi fick AB:07, den ända av ölen jag inte tidigare provat. Inte så konstigt eftersom den mer eller mindre kommer direkt från bryggeriet.
Abstract AB:07 är hur som haver en Imperial Scotch ale. Någon som kommer ihåg att jag tidigare sagt att Scotch ale är en underskattad öltyp. Imperial Scotch ale då, ja det var lite coolare än vanligt. Imperial innebär att det är mer av det mesta och därför starkare i både ABV och smak. Så nu förstår även min far! Man har sen fatlagrat den på Islay whiskey fat. Tydliga whiskey toner faktiskt. 12,5% ABV.


Tyvärr kom inte den underbara Ingrid till kvällen, ett av få fat som skulle komma till Sverige. Men i utbyte kom Bitch Please. Denna schizofrena öl var sannerligen en rolig händelse. Jag fick förtroendet att med en karaff hälla upp ölet. Det kändes lite konstigt att göra detta med ett öl från Three Floyds, ett bryggeri jag sannerligen respekterar oerhört mycket. Även detta är en kollaboration från Brewdog, med just nämnda Three Floyds.


Blev ju starkare vad kvällen led, kollaborations efterrätten ligger på 17,2% ABV och Sink the Bismarck på hela 41%ABV. Men är ju bara den fjärde starkaste ölen i världen just nu.

Efteråt gled vi över till Dahlbergs och jag såg att det stod några trevliga Cigarr City buteljer bakom glaset. Fredrik berättade att det var hans egna flaskor han tagit med och att vi kunde få dem för 250 kr stycket. Ja vi delar väl på den tänkte vi. Så jag Kristopher och Gripen delade på en Guava Groove. En cool Saison.

Vi satte oss ner tillsammans med James och bara snackade lite allmänt. Han är ju skotte så han frågade om Henke Larsson, vi blåa fick snällt och vänligt förklara att Henke kanske var bra…men ingen är i närheten av Zlatan!

När det är som trevligast säger Kristopher, vi har 30 minuter innan tåget går. Jag och Gripen tittar på varandra häpet. Han går och handlar en till! Fast nu en Big Sound. Man ska väl dricka Scotch ale med en skotte? Klockrent.


Sen blev det march till tåget där man somnade in i en liten dvala.
Hemma vid ett, på jobbet klockan 8!

2 kommentarer:

Kristopher sa...

Scotch ale är onekligen en underskattad ölstil, och Big Sound är fan en av de bästa jag smakat.

Fredrik sa...

Tack för ett fin inlägg, kul att ni uppskattade middagen lika mycket som jag. :)