2010-01-21

Dags att ge sig på en ny hobby



Man kan inte bara dricka öl. Man kan även göra egen. Det tänkte jag ge mig på. Tycker fortfarande att det är anmärkningsvärt att det faktiskt är lagligt i Sverige. Mycket trevligt.

Efter lite efterforskningar online blev jag varse om att det är en hel vetenskap, desto mer jag läste desto mer förvirrad blev jag. Man kan fuska och köpa en helt färdig sats och blanda med vatten och sen vänta men hur kul är det? Inte jättekul. Så jag ska bara fuska lite och göra en så kallad delmäskning. Jag ska använda maltextrakt för att förenkla det hela lite men även koka egen vört. Nästa steg är en helmäskning men det blir ett senare projekt. Kräver lite mer utrustning.

Det jag ska försöka mig på är att göra något som liknar en belgare eftersom det är min favorittyp av öl. Jag har egentligen ingen aning om det kommer smaka så men man kan alltid hoppas. Det jag har köpt som ingredienser är:
Trappist High Gravity jäst, en jäst som räcker till ca 19 liter öl utan att man odlar en förkultur.
Cascade kottar, 2008, 7,0% alfasyra. Amerikansk humle.
Saaz kottar, 2009, 3,2% alfasyra. Tjeckisk humle.
Special B, den mörkaste av de belgiska karamellmalterna. Ger en tung, karamellaktig smak, och förknippas med de russinlika smakerna i vissa belgiska klosteröl.
Caramünch I, mörk karamellmalt.
Mellanmörkt torkat maltextrakt, dvs fusket.
Ljust kandisocker, som ska vara bra för en belgare.

Alfasyran är det som avgör beskan som humlen producerar om jag förstått det hela rätt.

Ja, det är det hela. Det kan gå hur som helst men det ska nog bli öl av det i alla fall. Skulle det bli dåligt är det bara att göra om och göra rätt. Om man räknar bort utrustningen jag har behövt köpa så kommer ölet att ha kostat ungefär 24 kr/litern när det är klart. Det går så klart att göra det billigare men jag har prioriterat att köpa lite dyrare ingredienser så att det inte är det som begränsar slutresultatet istället för min egen okunskap. Hur som helst ska det bli kul att testa!

Alla ingredienser är köpta på Humlegårdens Ekolager, www.humle.se eftersom de verkar ha överlägset bäst urval och kvalité på sitt sortiment.
Allt man behöver läsa om hembryggning och lite till finns att läsa på www.shbf.se , Svenska Hembryggarföreningen.

När ölen görs kommer det dokumenteras och sen ska det givetvis upp på bloggen för allmän åskådan. Oavsett hur det går :)


2 kommentarer:

Henning sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Henning sa...

WOW! Hembryggningen är igång. Undrar vilket fyndigt namn Eberlund kommer att välja på sin brygd?