2013-02-24

Öl och köttbullekväll

Ja då var det dags för en köttbullekväll i Vellinge. Det var Mange som drog igång det hela och utmanade mig och Kristopher i att göra bäst kötbullar.

Jag förstod direkt att dom skulle gå all in och göra något kul. Jag tänkte, bäst att köra lite säkert och med öl i såklart.

Grip och Thorsten fick agera mosmakare. Thorsten döptes snabbt om till Moses och dom började tävla i att skala potatis.
VI började kvällen med en hembrygd IPA från en av mina tradingpartners i USA. Därefter kunde inte Mange hålla fingrarna i styr och bjöd oss på The Bruerys Fruet. Så en lätt start på dagen med milda 15,5 % ABV.

Sen körde vi på med en Russian River Temptation som jag lovat Thorsten att han ska få smaka.

Detta är i min mening den sämsta Russian River ölen jag har provat. Nu snackar vi alltså en riktigt bra suröl som legat på franska Chardonayfat och blivit ännu lite surare. En riktigt bra start blev dock uppstoppad rejält.

Detta av ett Harley Wine.
Naturligtvis finns det inget som heter Harley Wine, det har vi själva hittat på. Men det kändes naturligt när Mange slängde fram en Harley Davidson Daytona 1986.
Det var rent av vidrigt, men vi hade sen tidigare bestämt att INGET ska vaskas. Det men när vi alla tömt våra glas så var det lite kvar i burken. Men eftersom det var mer eller mindre helt odrickbart så fick det faktiskt åka i vasken. Vi hade alltså redan här brutut vår regel!

Vi började spåna på våra köttbullar men först var det dags för mig och Kristopher att bjuda herrarna på Bells Hopslam. Drygt en månad gamla så hade vi varsin. Detta kan ha varit kvällens bästa öl men sina rena och ljuvliga humletoner akompanjerat av sötman från honung.
Riktigt jävla gott!

Nu började köttbulle makandet. Kristopher bestämde sig för att göra kötbullar med leverpastej. Mange skulle göra med persilja och lite chili och jag mina med lök och öl.

När vi började så bestämde jag mig för att knäcka ett öl till. Fram dänge jag en Brooklyn Black Ops från 2009.
Ett öl jag mindes som riktigt bra och väldigt fruktigt med en hel del mörk choklad.
Det var inte riktigt samma sak nu. Fruktigheten hade lagt sig riktigt ordentligt men den ljuvliga chokladmsaken var kvar och den hade fått lite vinösa toner som gjorde att ölet inte kändes så kraftigt.
Perfekt till bullbaket!

Köttbullarna artade sig och blev inte riktigt så bra som vi hade hoppats!
Mange som skulle steka sina i pirri-pirri fick en påsa Naga av Kristopher och Mange började steka i Naga. Ja dom var så satans starka att vi knappt kunde äta dem! Synd för de hade en riktigt trevlig spiskummin smak bakomliggande.
Kristophers var helt utan lök och stektes med lite grönpeppar. Även dessa blev lite förstarka. och därför vann mina köttbullar. Dom var lite mesiga, men dom var ändå väldigt goda.

Innan maten var klar så serverade Grip en Lost Abbey Angels share 2009 som inte var infekterad. Och man förstår varför den har legat så högt på ratebeers listor över bra öl. Riktigt trevlig strong ale.

Thorsten ville inte vara sämre och slängde upp en Nörrebro Saison Lambic Pinot noir och Kristopher slängde in en Cascade Sang Royal 2009.

Lägger upp lite bilder från kvällen som Kristopher kommer att skriva mer om.
Läs om det här på Kornmalt och humlekottar

Kvällens öl blev
Moor Amoor, Boon Framboise 2004, Baladin Xyauyu 2008, Russian River Beatification Batch 004, Fullers Vintage 1999, Alaska Perseverance ale (25 years), Ölfabrikken Kamille Saison och Petit Blau, Schorschbock 16, Avery Mephistopheles, Courage Russian imperial stout 2012 och 1974




Inga kommentarer: