2012-04-19

Hela öllistan till Stora öl - små bryggerier

Här kommer det en trevlig hyhet.
Alla ölen som kommer att serveras på helgens festival på Malmö Brygghus som presenteras av Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier. 
 
Jag lägger upp dem som en lista med bryggeri först och öl sen, efter det en kort personlig kommentar.
 

Oceanbryggeriet
Ocean India Pale Ale
Ocean Västkust 4,8%
Ocean Ebbot Ale
Ocean Göteborgsporter

 

Ebbot för att Ebbot är så jälva cool. Samt att ölet är gott.

 

Jämtlands Bryggeri
Hell
Bärnsten
Jämtlands IPA
Steamer

 

Tryggt svenskt bryggeri som alltid levererar en av Sverigest bästa julöl. Mitt tips blir Bärnsten, en evig klassiker.

 

Grebbestads Bryggeri
Grebbestad Lager
Grebbestad East kent Golding Ale
Grebbestad Lunator
Grebbestad Starkpilsner

 

Jag är inte hundra uppdaterad, kommer därför att ge tips om att prova alla! lunator är en ständigt återkommande högkvalitavit bock om jag måste nämna något om ölen.

 

Ängö Kvartersbryggeri
Alla Tiders - Prima Lager
Ljuva Livets - Superb Bitter
Diabolisk - Belgisk Dubbel
Höga Höjdars - Ångöl

 

Ängö från Kalmar är ett bryggeri man sällan hör om. Ölbloggarkollegan Kristophers halvfavoriter så jag ska absolut ge mig på en Diabolisk dubbel. Ett öl jag har hört lite hit and miss kommentarer om. Ska bli intressant. Alla tiders är en OK lager om inget annat.

 

Strömsholms Brygghus
Slussvaktaren
Köpingshus Rödh
Hård
Malakias 2011

 

Ett ord: Slussvaktaren! Synd att inte Tok-Olle kommer, som är min personliga favorit.

 

Eskilstuna Ölkultur
Skogsängen Saison
Stenby Single Hop
Anders Dubbel IPA
Fristadens Imperial Stout

 

Malmö Brygghus och Beersson Tok-IPA får ursäkta, men Sveriges bästa DIPA kommer till stan. Mamma kommer från E-tuna och det ska jag hedra henne för. Mian två favoriter kommer i form av Anders och Fristaden. Skogsängen Saison blir en ny välkommen vän hoppas jag!

 

Ahlafors Bryggerier
Ahlafors Ljusa (lager)
Ahlafors Mörka (lager)
Ahle Ale
Ahle Påsköl

 

Ahlafors är enligt mig lite för lite, men deras Påsköl glider nog ner ändå.

 

Malmö Brygghus
Beersson X.P.A.
Beersson D.I.P.A
Engelsk I.P.A
Cacaoporter

 

Hemmaplan för Malmö Brygghus. Jag hoppas eftersom jag har dem i stan, men för er som inte är det. Prova Beersson (båda) och värm en Cacaoporter. En av Sveriges bästa porters (trodde inte aldrig att jag skulle säga om er eller hur)

 

Helsingborgs Bryggeri
Lager
India Pale Ale
Lakrits
Chilipeppar

 

Prova Chilipeppar...sen förstår ni.

 

Skebo Bruksbryggeri
Herrgårdsporter
Spring Surprise
Sovereign Golden Ale
DualHop

 

DualHop är ju inte fy skam, de andra har jag inte provat

Skebo Bruksbryggeri
Herrgårdsporter
Spring Surprise
Sovereign Golden Ale
DualHop

 

Inte fått prova så mycket, men har för mig att DualHop var riktigt trevlig när det begav sig.

 

Hantverksbryggeriet
Bödeln
Sotarn
Kosacken
Munken

 

Västerås stolthet, Kosacken är en grym imperial stout. Saknar baronen men annars är det en bra uppsättning.

 

Lundabryggeriet
Piraten pale ale
Björnen Sover brown ale
Röde Orm red ale
Bästa Lagern

 

Nya lundabryggarna har lyckats med Björnen sover annars har jag tyckt att dom går obemärkt förbi. Kan få mycket skit för att jag sagt detta men det är min åsikt!

 

Qvänum Malt & Mat
Jonsson råg Ale
Havre Ale
Ambassadörs Porter
 
Helt nya för mig. jag älskar rågöl så det kommer jag absolut att prova!
 

Oppigårds Bryggeri
Golden Ale
Smithy Ale
Summer Pale Ale

 

Hemmaplan och mitt husöl Golden ale (ja det är egentligen Avery IPA men Oppigårds Golden ale har tagit över). Ett av Sveriges mest hajpade bryggerier. Smithy och summer pale ale kan jag inte minnas att jag provat. Räkna med ölrådsbesök!

 

Stockeboda Gårdsbryggeri
Pils
Singel Malt
Ljus ale
I.P.A

 

Även här, lite hemmaplan med Stockeboda. Synd att man missar bästa ölet Vinternattens ljus. Annars gör man bra öl för framförallt en nybörjar konässör.

 

Slottskällans Bryggeri
Zero
Imperial Stout
Kloster
Zeven

 

Jag fick en Zero i ett byte med Johan aka Portersteken och detta är ett öl som tekninskt sett har 0 IBU. Men det är beskt, mycket beskt och mycket gott. Ett av de mest inovativa ölen man har sett på den svenska ölsenen på länge. Ett hett tips!

 

Nynäshamns Ångbryggeri
Bedarö Bitter
Landsort Lager
Bötet Barley Wine
Smörpundet Porter

 

Bedarö Bitter kan vara en av världens bästa bitters! SKA ESB raknar jag högst, Örebro bitter och Bedarö dock, det är svenska krafthantverk. Man bör ta en Bedarö....och en bötet!

 

Närke Kulturbryggeri
Anders Göranssons Bästa Rököl
Tanngnjost & Tanngrisnir
Hej! Jag heter Hampus
Gransus

 

Sverigest i särklass bästa bryggeri! Gillar du rökig whiskey? Gillar du rök i allmänhet? Prova Anders Göranssons, men prova den för allt i världen inte först! Här kommer de flesta av mina timmar spenderas. Kring Närke!

Från min gamla studentstad Örebro inte minst!

 

Sist, men absolut inte minst:

Nils Oscar Company
God Lager
Hop Yard IPA
Ctrl Alt Delete
Coffee Stout

 

Hop Yard bör få en extra chans av mig. Fick en infekterad flaska i somras och sa att den var vedervärdig. Men den får som sagt en ny chans. Coffee Stouten är en trevlig stout som nog får rinna längt min strupe.

 

Jag (Balder) och Henning kommer att gå på festivalen i dagarna två. Hoppas jag kan få se ett eller annat glatt ansikte på fredag, eller lördar!

Priset är 150 kr per dag.

För att få smaka ölen från de olika bryggerierna, köper du provningskuponger för 20 kr/st, vilka berättigar till ett smakprov om 10 cl öl från valfritt bryggeri (något mindre mängd för vissa specialöl). Fler provningskuponger, mat och alkoholfritt går att köpa i baren i utställningslokalen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grebbestads StarkPilsner finns det inget som heter..
Däremot Göteborgs Nya StarkPilsner brygd på licens från Göteborgs Nya Brygger av just Gennestads Bryggeri sedan 2005. Finns i specialsortimentet och på 3-4 system i GBG och i Grebbestad