2009-04-23

2 favoriter

Tänkte att man kanske skulle berätta lite om 2 av ölen som dracks av mig på Delirium. Jag tänkte säga några ord om mina favoriter.


Den absolut godaste var utan tvekan Alba Scots Pine Ale 7.5%. Jag tror att den ligger i topp 3 bland mina favoritöl just nu. Rödbrun färg. Härliga aromer från gran. Rik maltig struktur, komplex, med inslag av trä. Lång eftersmak. Råvaror: Kornmalt, tall- och granskott.


Till min enormt stora besvikelse fanns den inte på vårt kära Systembolag... inte ens på beställningssortimentet. Så man får passa på att dricka den ute när den mot förmodan finns tillgänglig! (Pris på Delirium var mycket prisvärda 69 riksdaler). För mer information, titta på http://www.brill.se/productInfo.php?id=111


Nästa favorit var faktiskt en ljus lager, men icke desto mindre spännande för det. Windhoek Special (5.0%) heter den och kommer från Namibien (japp, Namibien, in da Africa). Den hade en doft av halm (i mitt tycke) och en mycket annorlunda smak som jag inte riktigt kunde sätta fingret på. Men god var den, till och med så pass att det är den godaste lagern jag smakat, just för att den var så speciell. 53 spänn för den är ju billigare än vad en sunken Heineken kostar på en vanlig pub. Riktigt fint. Det finaste av allt är att detta öl, trots sitt suspekta ursprung, faktiskt går att få tag på från Systembolagets beställningssortiment. Detta är extra kul eftersom bryggeriets hemsida har en lista över länder där den finns tillgänglig; Namibia, Angola, Botswana, Demokratiska Republiken Kongo, Swaziland och... Sverige! Wuhuu! Aningen märkligt val av snubben som jobbar med marketing på Namibia Breweries men vem klagar! Artikelnummer på Systembolaget är 81268, priset ligger på 18.10kr/st, minsta beställning är 24 st. Tror att jag ska slå till faktiskt!


Självklart slank det ner några fler öl än dessa två nämnda, men det är en annan historia för ett annat tillfälle!

Inga kommentarer: