2012-12-12

Port Brewing - Santa's little helper bourbon barrel edition 2011

Hallåja, förra årets ohotat bästa öl kommer ju fram igen. Denna gång dricker jag den själv. Förra året provade jag den med Kristopher och Gripen i Grips VIP våning på dryga 25 kvadrat!

Provade vanliga Port Brewing - Santa's little helper tidigare och snart kommer även årets modell. Men nu slår vi på den stora trumman och den fatlagrade från 2011 kommer fram. Denna öl gick att köpa i Danmark på både Ölbutikken och Barley Wine, eftersom den var billigare på Barley Wine har jag så klart lyckats köpa den på Ölbutikken. Nåja det var bara några kronors skillnad.

Detta är ren motorolja! Det nästan till och med skimrar lite i lila och blått. Det är fruktansvärt läckert att titta på även om det inte är något vidare skum i glaset.

Vilken doft! Väldiga toner av bourbon rusar som vildhästar. Doften av ek och vanilj ger en underbart välkomnade doft. Men däremellan kommer det även en doft av choklad och russin.

Jag är galet taggad och måste börja lugna ner mig innan jag tar mig ann detta öl.

Precis som den icke fatlagrade ölen så är detta komplext så in i bomben. Men det är ytterligare komplex med bourbon lagringen. Det börjar under en smak av rostade colombianska kaffebönor. Charkuterier och lite rökt lägger sig som en andra våg. Men sen kommer bourbon in i bilden. Den lite spritiga bourbonen har mattats av med året och det är inte lika stickigt som förra året. Det är ännu bättre än vad jag minst det.

Av ek kommer ofta en smak av vanilj och här kommer det smaker av vanilj, det är vanilj och så samma grymma avslutning i mörkaste choklad.

Detta öl är helt makalöst bra. Återigen är jag slagen av förundran för Port Brewing och detta öl. Nej det är kanske inte det mest juliga ölet i världen. Men detta är en julklapp jag tror att många hade uppskattat. Om man hade kunnat dela ut en 11 hade jag gett den en 12a. Så bra är det!

Julölsindex 10/10
Pris: 164 kr 650 ml
Inköpt i Danmark finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: