2012-12-21

Goose Island – Christmas Ale 2011

Innan vi skulle på Beer makers dinner på Gastro i Helsingborg så träffades jag Blafa och M2 från MankerBeer på några öl.
 
Grabbarna känner ju till min fetisch för julöl så M2 drog med sig denna amerikan hem från tidigare dags besök i Köpenhamn.
 
En brown ale till stilen och det är risk för platt fall redan på förhand.
 
Doften är väldigt karamellig och det är en lite kryddig doft. Jag tänker tillbaka på var man sa på Malmö Brygghus, det är nog hur man satt ihop malterna. Detta är en öl som är bryggd på väldigt mycket belgisk malt men man ska ha tryckt in en hel del cystal humle. Humlen är det första som faller bort från ett öl och inte märker vi av någon humle i doften.
 
I smaken känner man inte heller någon humle. Nej det påminner snarare om ett lättare barley wine. Det är klar fokus på malten. Den är söt och av en hel del olika maltsorter som gör att man får både en brödig känsla med lite kavring och en del kola, knäck och karamell. En viss beska som bara lyfter ölet. Ölet känns lite kryddigt. Inte riktigt vad jag tänkt mig av ett brown ale, men jag är nöjd.
 
Ett öl som absolut hade kunnat fungera till maten, men även hade kunnat funka till julamyset. Funktionalitet är ordet och därmed betyget.
 
Julölsindex 7/10
Pris gåva 500 ml
Finns inte i systembolagets sortiment

Inga kommentarer: