2011-10-13

Old Tom The Original

Old Tom dök upp för ett litet tag sen på Systembolaget, vet inte riktigt när. Nu har jag provat den. Först måste jag påpeka att jag ogillar när ölflaskor pryds av diverse skryttexter som "Voted Worlds Best Ale" i detta fallet. Om man måste skriva saker som "Bronze Medal in World Cup 1997" eller att ölet blev bästa öl i någon obskyr tävling i sydvästra Ukraina, så känns det lite som att producenten inte är trygga nog i sin öl och måste skryta med uråldriga meriter... Jaja nog om det.

Vad tyckte jag om denna? Tyckte att doften var lite maltig men hyfsat platt. Smaken, det viktiga, tyckte jag var aningen metallisk. Sen fanns där en lite udda smak som var lite åt läderhållet som ett lagrat öl kan få fast på ett dåligt sätt så det börjar påminna lite mer om papp. Gillade inte riktigt beskan heller, kändes lite gammal på nåt sätt. Ska man säga något positivt så var de 8.5% bra dolda och det fanns lite fina fruktiga smaker också och jag hintade lite lakrits. Men överlag var det inte riktigt en öl i min smak men det gör inte så mycket. 24,80 kr för en flaska var överkomligt, Men jag tror inte jag kommer köpa den igen på ett bra tag.

Inga kommentarer: