2011-10-23

Mikkeller/Brewdog - Divine Rebel

En gudomlig rebel, ja det är så man kallar den. Jag har provat den tidigare, men bara när den är helt färsk. Nu är den ett par år gammal. Ölet är från 2009 och är en joint venture mellan BrewDog och Mikkeller. Troligen de två mest experimentella bryggarna i europa, så sammarbetet är spännande och detta Bareywine känns även det kul att få prova. Ölet är gjort på Champagnejäst och 25% av ölet är lagrat på Whiskeyfat.

Det är en mörk, rödbrun mahognyfärg på ölet. Ett minimalt skum av lite mörkare gräddfärg. Stora härliga bubblor som flyktar mot ytan.

Direkt kapsylen kommer av så sprids det en doft av karameller i rummet. Skaka om glaset och ner med näsan. Serriöst, doften är sagolik, rent av gudomlig! Karamell, russin muscovadosocker, mörk sirap, torkade aprikoser, pommerans och lite choklad. Ja, der är en lite aningen besk doft i denna Mikkeller/Brewdog - Divine Rebel.

En söt kreation, men den är inte samma smaksymfoini som doften antydde. Men det är magiskt gott. Ett barleywine som verkligen har utvecklats, men har blivit aningen tunnare än vad det var från början. Att offra lite av kroppen för mer smak? Ja det är klart bra ändå!

Maltbasen sätter en kryddig och söt start. Karamellsötman är med uner hela smakförloppet. Möjligen försvunnen lite under den sista finishen, men det är draghunden. Förutom sötman kommer det in en fruktighet som känns igen från en speyside whiskey. Detta bildar en smak av aprikoser och lite pommerans. Man knner en mysig liten russinsmak och det ger en liten portvinskänsla.
En riktigt bra efterbeska som hänger kvar i evigheter.

Nej fan, nu skar jag mig i fingret när jag skulle skära upp min Gruyere. Jag ska trösta mig själv med att avsluta ölet.

Inga kommentarer: