2010-12-10

Julöl - En genomgång. Del 6

Välkomna tillbaka till dagens julölsuppdatering!
Nu är nästan all julöl testad. Jag vet att det saknas en del. Men det är ett par dagar kvar innan det är jul. Jag har faktiskt bara ett par öl kvar som jag vill prova. Men nu har jag gått på faten på lite ställen ute. Dock inte så många än, men mer uppdateringar kommer!

Dagens gäst är ölrådsvännen Martin Johansson. Martin har tidigare nämnts här på Ölrådets hemsida, då han var med Olsson och Eberlund på deras resa till Belgien och är väl den som är närmst ölrådet i ölväg av våra vänner. Martin som verkligen uppskattar de Belgiska öler fick komma hem till mig en kväll för att hälsa på humletomten La Chouffe.

Jag börjar med en redan testad öl i Liefmans Glühkriek. Men detta är del två och med det menar jag att den nu dricks varm. Om ni undrar vad jag menar med varm så menar jag ca 70 grader celsius! Jag hade ingen förhoppning om detta ölet. Jag är ingen fantast när det gäller kriek öl. Men detta är nog en bra första kriek för dom som vill lära sig. Jag var possitivt överraskad av den när den var kall. Men hur skulle den nu smaka när man värmt den? Ja tillverkaren säger att den faktiskt ska provas även varm! Så coolt att det skulle provas. Jag, Röstlund och Ekström provade den och vi föredrar nog glögg framför denna öl. Men när den är kall är den bättre än kall glögg och då är jag ändå en kille som gillar kall glögg.
Att flaskan är en 75a är bara possitivt, då kan man prova den både varm som kall, smaken är ju som baken!
Mitt julölsindex står kvar på en 7a med tanke på hur julig den ändå är.
Priset är fortfarande på 57 kr för denna 75a (750 ml)

Första julölet på fat är en Amager Julebryg. Man möts av en mörk, mörk röda kreation med ett fint skum. Detta ölet är serverat från en cask, i korta drag opastöriserad och ofiltretad, och har otroligt mycket kolsyra för att vara på cask!
Smaken är verkligen väldigt god, en varm och härlig rostad smak men även laktist och så en pommerans på samma gång. Den glider sakta men säkert in i ett kryddat läge för att sen avsluta med en mjuk choklad touch. Väldigt lättdrucken trots att den har en ganska så trevlig kropp. ABV är på simpla 6.5%.
Den passar perfekt som en avslutning på kvällen.
Julölsindex 7,5%
Priset varierar från fat till fat...

Men så kommer då julölen som inte borde få kallas för julöl med tanke på att namnet är helt tvärtemot allt som julen ger. Brewdog har skapat There is no santa. På Svenska betyder det Tomten finns inte. Men skojar dom, det vet ju alla att tomten finns!?!? Jag hade noll i förhoppning om detta men skoja min dojja vad lurad jag blev! Jag började med namnet, sen att det är Brewdog som gjort den. Det brukar ju bli lite för mycket av det goda. Man har enbart klämt i med 4.7% vilket inte kommer att göra den särskilt värmande tänkte jag.
Som sagt, så fel jag hade!
Direkt i första smaken så känner man en kraftigt kryddad dryck som dock inte går över gränsen likt Mysingen. Nej den är välbalanserad i sin kryddning. En bra grund att stå på när man får in kryddrunda nummer två i gummen och det är lite salmiak och kanske lite ingefära och kakao.
Ölet är förvänande likt Sigtunas merry christmas. Skillnaden är väl kroppen, There is no santa är en väldigt lättdrucken öl. Men satan vad förvånad jag är! Riktigt bra jobbat i skottland måste jag säga!
Julölsindex: 8/10
Priset är på 19.90 kr för en 330 ml. Finns dock bara i det tillfälliga sortimentet som säljs på vissa butiker.

Falkon julöl
Jag säger det en gång. Ha glögg istället för detta!
Julölsindex: 1/10
Pris: förmycket!!!

Nästa öl som dracks på fat är Nögne Ö Underlig jul. Det är förra årets Nögne Ö julöl som verkligen uppskattades i mitt tycke. Men nu året efter och på fat är det kanske en annan sak. Jag gav den 7/10 förra året. Men nu så ser jag det ur ett annat perspektiv. Det är verkligen ett bättre öl idag än det var förra året.
En fin komplex smak, med mycket goa kryddor som far runt i munnen som en hamster i ett hjul. Helt perfekt beska för att vara en julöl. En öl som bara bör upplevas. Kostigt att två av dom fem bästa julölen är från Norge.
Julölsindex 8.5/10
Likt Amagern så kostar det väl allt mellan 50 och 100 kr för ett bra fatöl!

Ja då var det dax för Matin Johansson att göra entré på Ölrådets hemsida! Martin är för övrigt den första i kön för att komma in i Ölrådet. Ja ni vet Ölrådet är inget man kan vara med i utan något man föds till!

Här kommer min och Martins syn på Brasserie d’Achouffe's julöl N'Ice Chouffe.


Doften påminner väldigt mycket om ett tunt rödvin, men med en maltighet i doften.
Smaken är av en tydlig maltighet, men även med en mycket fin beska. Bra humleblandning i denna Belgare! Den är aningen för söt. För man har tillsatt socker, troligen för att dölja alkoholen, och det drar ner den en aning. Men i övrigt så är det väldigt bra kryddat med härliga julkryddor. Riktigt kul att man har experimenterat och fått in timjan i ölet. Jag tänkte faktiskt att det smakade rostade rotfrukter innan jag läste på flaskan och utbrast ett "AHA!". Fortsatt så är den fruktig, nästan lika bra som 2009an.
Julölsindex 7.5/10
Priset är på 56 kr för 750 ml, perfekt att dela på två!

Martin Johansson började med att säga att han inte var fullt utveklad i sin smaksättning än, men han vet ändå vad det är han gillar i en öl. Martin är med andra ord den ärligaste som satt sitt namn på bloggen! All heder till dig.
Martin tyckte i alla fall att doften var diskret och inte det minsta julig.
Smaken gav ingen alkohol feeling trots de 10% ABV. Den har inte samma beska som många andra öl jag provat tidigare. För övrigt så är den väldigt likt många andra Belgare.

Vi tackar Johansson och hörs efter helgen som ska spenderas i Göteborg hos Ekström. Någon som vet ett bra ställe att hänga på så här i julhelgen?

2 kommentarer:

Almryd sa...

http://godsvinet.radium.se/?p=2088

en på jobb som har denna bloggen

Almryd sa...

tips på ställe asså..