2010-10-30

Southern Tier - Iniquity Imperial Black Ale

Southern Tier själva beskriver den som:
“the antithesis of unearthly”

Jag som själv smakat på båda UnEarthly och Oak Aged UnEartly i färsk tappning ska nu försöka att ge denna ölen en rimlig förklaring.
För er som inte riktigt vet vad Southern Tier menar med sin förklaring är att detta ska vara motsatsen till UnEartly. Men jag håller inte med, detta är UnEartlys elaka bror.

Detta räknas av bryggeriet som en IBA (imperial black ale) något som har blivit en nymodighet liknande med Nitro och Black Nitro som tidigare beskrivits här på Ölrådets hemsida.

Ölet är inte alls olikt UnEarthly, snarare tvärtom eller en modifikation av den. Humligheten är inte så markant som den är i UnEarthly. Varianten som är ekfatslagrad är den bästa i sorten, utan tvivel, men frågan är om inte denna 8.9%iga kreation är tvåa. UnEarthly är ett mycket fint öl, men Iniquity är bättre (enligt mig).


Efter denna inledníng om hur gott det verkligen är så tänker jag nu berätta mer om själva ölet. Det är en mycket mörk, rent av svart öl med ett tjockt fylligt mörkbrunt skum.
Det som slog mig mest är att det faktiskt luktade rikligt av humle och diverse annan fruktighet. Jag är lite förkyld så jag kan inte riktigt säga vad det var. Men citrusfrukter var det iallafall.

Ölet är härligt varmt och krämigt om man får uttrycka sig så. Man blir verkligen lurad av färgen för detta är en IPA, eller en IBA som Southern Tier kallar det. För det är en välhumlad dryck, men den är aningen neddämpad av maltigheten och citrussmaken och en viss pommerans i botten.
Förutom alla dessa smaker så har den en viss sötma av choklad som gör ölet nästan fullständigt.

Ölet är för övrigt drucket på fat inhandlat på Bishops Arms i Malmö.

Inga kommentarer: