2010-10-29

Giraffer, fläder och pomerans

Provsmakade en Seven Giraffes från skotska Williams Bros Brewing Company. En "extraordinary ale" på 5.1%. Kryddad med fläder och pomerans och 7 sorters malt, därav namnet med girafferna.

Den var långt från god. Luktar lite skumt, typ lite sötaktigt unket. Lite disktrasa kanske. Smaken är sådär också. Blaskig med en lite sur beska som påminner en lite om hur det kanske känts att äta insidan på ett apelsinskal. Hyfsat maltig i alla fall men det väger inte på nåt sätt upp för de andra obehagliga smakerna. Usch, verkligen ingen bra öl.  Smakar giraffgump.

Finns i ordinarie sortimentet på Systembolaget om ni inte tror mig och vill prova själva.

5 kommentarer:

Daniel Svensson sa...

Jag tror dig inte. Tycker att den var utmärkt. En dålig flaska kanske.

Anonym sa...

Häller med Daniel, don't mess with scotish beer /Nisse666

Balder sa...

Nja, det finns bättre skottska ölet måste jag säga. Belhaven är ju ett bra bryggeri i största allmänhet. Du har även Harviestoun som gett oss storheten som Ola Dubh! Men jag håller med Eberlund i detta fallet. Den är inte bra.

Almryd sa...

Det finns många skotska öl jag verkligen tycker om (allt från Traquair och Belhaven och även det mesta från Harviestoun). Skottland är ett av mina favoritländer när det gäller öl. Detta var dock inte en av de bra ölen, men bra att andra gillar den. Det är ju det som är det fina, man gillar olika. Tråkigt hade det varit annars :)

ivan sa...

Jag tycker att den är supergod, välbalanserad och frisk, citronskalen och flädern bidrar med en heltrevlig fräschör.