2010-05-03

Tapas och Triple Karmeliet på Restaurang Davidshall

I lördags, i eftersviterna av valborg bestämde jag och sambon oss för att ta en lugn kväll på restaurang. Det blev tapas på Davidshall igen och det var lika gott som det brukade vara. Inte den bästa matupplevelsen i världshistorien men ändå väldigt gott och stabilt. Smakar alltid bra där. Dessutom har de ju en hel del trevlig öl. Räknade på menyn att de serverar 35 sorter vilket är mycket väl godkänt för en liten restaurang utan pubambitioner. Några trevliga belgare har de, tex Duchesse De Bourgogne som är så himla fin, samt Triple Karmeliet.
Blev lite paff när jag drack den, den smakade faktiskt precis som min Malmö Spring Ale. Samma alkoholstyrka och samma ganska speciella smak (som jag trodde var ett resultat av min karamellmaltsöverdos i bryggningen). Har druckit Triple Karmeliet förr vid något salongsberusat tillfälle och mindes faktiskt inte hur den smakade. Färgen var i princip identisk också. Färgen på bilden på Spring Alen här på bloggen (länk ovan) är lite grumligare än vad den var vid senare tillfälle när jästen lagt sig bättre. Lite roligt ändå, tror inte jag kunnat skilja dem åt vid en blindprovning. Kanske, om jag ansträngde mig riktigt hårt.
Det blev även en St Peters Cream Stout där som jag inte druckit förr, den blev en förvånansvärt trevlig efterrätt. Himla trevligt att ölen där kostar ca 55-60 kronor så man känner sig inte blåst varje gång man köper nåt att dricka.

Sedan blev det en liten svängom in om Brogatan, låg ju ändå på vägen hem. Blev ännu en öl där jag inte smakat innan, en Kasteel Rouge. Kasteel gör en trippel som finns på bland annat Nya Tröls, men den är sådär. Denna var faktiskt trevligare, bästa körsbärsölen jag druckit. Lite starkare än fruktöl brukar vara, denna låg på 8%. Verkade dock inte vara spontanjäst av vad jag kunde tolka på flaskan men innehöll en hel del körsbär. Lite pricy, 85 riksdaler men värt att prova!

Här är en bild på den. Ursäkta den kassa kvalitén men mobilkameror är vad de är...




Inga kommentarer: