2009-12-08

Lagringsfrenzy

Jag blev precis som Eberlund nedan lite peppad av Monster Alen från 2005 på senaste ölrådet. En Chimay Blå från 1999 har också hjälpt till att frammana en viss vilja att börja lagra öl.

Jag har inte direkt någon plan om att köpa ett visst antal öl per år, utan det kommer mest bli efter tillgång, penningflöde och intresse.

Köpte några stycken häromveckan:

La Trappe Isidór
Ett jubileumsöl som olagrad var otroligt fruktig och härlig.

Systembolaget säger:
Land: Nederländerna
Distrikt:Nederländerna

Alkoholhalt:7,5 %
Färg: Något oklar, gulorange färg.

Doft:Stor, humlaromatisk, fruktig doft med inslag av pomerans, jasminris, knäck, vitt bröd och örter.

Smak: Smakrikt, humlearomatiskt, fruktigt öl med inslag av knäckebröd, pomerans, aprikos, jasminris, vitt bröd och örter.

Användning: Serveras vid 10-12°C som sällskapsdryck och till smakrik husmanskost eller hårdost.

750 ml / 74:50 kr / Systembolagets tillfälliga sortiment



Chimay Grand Reservé
Köpte tre stycken inför mitt ölråd, och en av dem står kvar här hemma. Då drack vi 2008:or, och den jag har kvar är en 2009:a.

Systembolaget säger:
Land: Belgien
Alkoholhalt: 9,0 %
Färg: Mörk bärnsten.

Doft: Stor, något bränd, rostad doft med inslag av farinsocker och soja.
Smak: Medelstor beska. Mycket fyllig, bränd, rostad smak med inslag av knäck. Jästfällning.
Användning: Serveras vid cirka 14°C som sällskapsdryck eller efter maten. Passar även till exempelvis ostbricka.
1500 cl / 192:50 kronor / Systembolagets beställningssortiment



Mikkeller Fra/Till
Har också hunnit få i mig en sådan, och den var spännande. Smaklökarna har fortfarande inte hämtat sig riktigt, trots att det var flera dagar sedan jag drack den första.

Systembolaget säger:
Land: Danmark
Distrikt: Danmark
Alkoholhalt: 8,0 %

Färg: Tät, mörk, brunsvart färg.

Doft: Stor, komplex, kryddig doft med rostad ton, inslag av muscovadosocker, kaffe, mörk choklad och lakrits.
Smak:Balanserad, komplex öl med tydlig beska, inslag av pumpernickel, farin, mörk choklad, torkade fikon och stjärnanis.

750 ml / 79:90 kronor / Systembolagets tillfälliga sortiment

N'Ice Chouffe
Otroligt prisvärd belgisk julöl. Murrig och kryddig smak med bra studs. Det är nästan så att man borde köpa sig ett större lager. Jag undrar dock hur många flaskor Systembolagets testare hade fått i sig när han klacificerade färgen som bärnstensfärgad. Väldigt svarta bärnstenar i så fall.

Land: Belgien
Distrikt: Belgien
Alkoholhalt: 10,0 %

Färg: Kopparfärgad.

Doft: Stor, fruktig doft med inslag av torkad frukt, smörkola, pepparkaka och timjan.
Smak: Smakrik öl med viss sötma, inslag av apelsin, lakrits, smörkola och timjan.
750 ml / 54:90 kronor / Systembolagets tillfälliga sortiment.

Samtliga är från den prestigefyllda årgången 2009.

Som jag skrev i kommentarerna till Eberlunds inlägg om lagring är det nog en bra idé att köpa minst två flaskor av varje sort. Dels så att man kan testa en flaska på vägen till perfektion, och dels för att det är så otroligt lätt att nalla på ölen om man har den hemma. Jag köpte två av varje sort, och har bara en kvar. Förutom Isidór, där jag köpte 4, och har två kvar.

And now! We wait..

Inga kommentarer: