2009-12-17

Julöl, en genomgång vol 3

Tredje och näst sista julölsgenomgången.
Blev tyvärr inte så mycket denna veckan, råkade falla tillbax på en viss chimay och träffade dessutom föräldrarna. Jag borde vara helt färdig innan julafton men här kommer iallafall några öl som kan hjälpa er lite på traven. Två extremt prisvärda samt en super stark öl har jag att bjuda på idag.

Fuller's Old Winter Ale

Systembolaget säger:
Land: Storbritannien
Alkoholhalt: 5,3%
Färg: Kopparfärgad
Doft: Fruktig doft med inslag av humle, rågbröd, knäck och apelsinkaramell
Smak: Smakrik, något bränd öl med inslag av knäck, rågbröd, humle och apelsinskal.
Pris: 23.50 kr (500 ml)

Balder säger: Ja Fuller's brukat göra öl med mycket beska, så borde det även vara i detta fallet. Jag vet inte vad det var men när beksan väl kommer in så vill jag ha den där lilla maltigheten, istället kommer det en viss pommerans och blir inte alls så behaglig som den första smaken som kommer. Detta smakar nog för mycket som en lager än en ale. Synd, men den får godkännt.

Julölsindex: 5/10

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale

Systembolaget säger:
Land: Danmark
Alkoholhalt: 7,5%
Färg: Brunorange färg
Doft: Stor, fruktig doft med inslag av banan, smörkola, aprikos, humle och bröd
Smak: Fruktig öl med viss sötma, inslag av banan, aprikos, smörkola och humle
Pris: 55 kr (750 ml)

Balder säger: Oj, snacka om att jag sköt mig själv i foten. För jag sågade denna längs fotknölarna innan jag hade smakat den. När ölet hälls upp i glaset så känner man fruktigheten och det känns inte så vanligt för en dansk julöl. Redan nu är jag förvånad alltså förvånad. När jag sen väl tar glaset till munnen och smakar så blir jag ännu mer förvånad. Det var verkligen en söt öl. Missta mig inte, detta är faktiskt ett utmärkt julöl och med tanke på att priset är 55 kr för en 75a så är det ett mycket prisvärt öl till julbordet. Så lyssna på mig nu Sverige, SLUTA UPP med att servera sketna öl som Spendrups och Mariestads. Köp in en bättre.

Julölsindex: 7/10

MNM - Midvinternattens mörker 2009

Systembolaget säger:
Land: Sverige
Alkoholhalt: 6,2%
Färg: Brun färg
Doft: Fruktig doft med inslag av persika, apelsin, kryddor, knäckebröd och humle
Smak: Fruktig, rostad smak med inslag av kaffe, apelsinskal mörk choklad, kavring och kryddor
Pris: 29.90 kr (500 ml)

Balder säger: Wow! Detta är nog ny som nummer två på min lista över bästa julöl i år. Den är verkligen helt utmärkt. Med tanke på priset på denna så utmämner jag den härmed till julens mest prisvärda öl. Om man vill ha ett kanojulöl vill säga! Det är en ganska mäktig dryck och chokladen gör sig påmind på ett lysande sätt. Det ger den lite sötma och det är precis vad många har saknat. Nu säger jag inte att ölen är söt, för det är den absolut inte. Men utan lite sötma så kan kaffesmaken ta över och det gör den inte. En perfekt julöl som jag kommer att njuta av många gånger i jul!

Julölsindex: 8/10

Nostradamus

Systembolaget säger:
Land: Belgien
Alkoholhalt: 9,0%
Färg: Något oklar, rödbrun färg
Doft: Stor, nyanserad doft med rostad ton, inslag av russin, muscovadsocker, kaffe och mörk choklad.
Smak: Fruktig, nyanserad smak med sötma och rostad ton, inslag av sultanarussin, sirap, aprikos och choklad
Pris: 29.30 kr (330 ml)

Balder säger: Nej! Det är bara vad jag säger, jag var mycket spänd när jag slog upp ölen i glaset. Det doftade juligt och jag tänkte att detta kommer att bli bra. Men vad var det som hände? En bra öl ska ha mycket alkohol utan att smaka det. Detta öl har 9% i sig, men det smakar verkligen alkohol om det. Det är inte ett bra betyg, smakerna försvinner när man bara känner alkoholen. Jag tar en nubbe till sillen...kanske en Nostradamus i snapsglaset i år.

Julölsindex 4/10

Samichlaus

Systembolaget säger:
Land: Österrike
Alkoholhalt: 14.0%
Färg: Ljus, guldbrun färg med grön nyans
Doft: Nyanserad, maltig, knäckig doft med inslag av dadlar, sirap, knäckebröd och humle
Smak: Söt, nyanserad maltig smak med inslag av dadlar, farinsocker, pommerans och mörk sirap.
Pris: 41.90 kr (330 ml)

Balder säger: Herregud, läste ni? 14% kan ju bara gå åt ett håll? Men ja det smakar inte alls alkohol. Stort plus med 14%. Ja, systembolaget har rätt, det har faktiskt en grön nyans! Det roliga med detta är att bryggeriet Eggenberger International beskriver ölet i kort som ett av de mest ovanliga i världen då det bara bryggs den 6 december varje år för att sen lagra det i 10 månader innan dom tappar upp det på flaska. Ja det är verkligen lite häftigt, men var förväntar man dig för 42 spänn (där rök julbonusen)? Smaken är inte så bra som man hoppas dock. Den är verkligen söt. Smakar som ett sockrat russin...ja det är nog det bästa jag kan säga om den. MEN om detta ölet får lagras lite, då......ja då kan det verkligen bli ett kanon öl. Lagringsfrenzy? Ja-a! För övrigt drack jag denna ganska sent en måndagskväll. Jo när jag gick till sängs så märkte min kära sambo att jag vist var lite berusad!

Julölsindex 6/10

Hibernation Ale

Systembolaget säger:
Land: USA
Alkoholhalt: 8,7%
Färg: Rödbrun färg
Doft: Nyanserad doft med inslag av knäckebröd, apriskos, apelsinmarmelad, ingefära och sirap.
Smak: Smakrik, humlearomatisk öl med rostad ton, inslag av knäckebröd, aprikos, ingefära och sirap.
Pris: 29.90 kr (355 ml)

Balder säger: Är detta verkligen ett julöl? Det är verkligen gott, men jag säger det igen. Är detta ett julöl? Jag undrar vad man tänkt på Great divide när man kallar detta ett julöl? Som öl är det iallafall ett mycket gott öl för en humleälskare som mig. Väldigt smakrik och god. Men man smakar nog för mycket av humlen för att det ska vara en bra julöl. Kommer att få ett högt betyg trots allt. För ja den är verkligen god!

Julölsindex 7/10

Det var allt för denna gången, men vid nästa kommer det en spännande öl som det redan talats om på denna sida. N'Ice Chouffe, ska bli spännande!
Men det är inte många kvar att dricka nu. Så jag hinner nog med mitt mål, många julöl innan jul! Tomten kom tidigt till Malmö i år!

Inga kommentarer: