2011-07-07

Öl i Kanada: Cannery Brewing - Wildfire IPA

Jag må vara hemma igen, men jag har fortfarande många öl att berätta om när jag återvänt hem. Jag satt och tittade på mitt kvitto och kom på att jag glömt att skriva något om en av mina öl. Jävligt onödigt då det var en väldigt god dubbel IPA från Phillips. Så om ni kutar på Phillips - Amesiac Double IPA så drick den!

Idag ska vi dock prata om ett öl från Peneticton. Peneticton är en stad vi körde igenom när vi var på väg från Vancouver till Kelowna. Så jag var bara tvungen att köpa en öl där. En black IPA till grillat tänkte jag när jag såg den.

Ölet är bryggt till brandmän och voluntärarbetande brandmän i hela British Columbia. Detta för att de släcker en massa skogsbränder om somrarna. Det är som sagt en black IPA på 6%ABV, och man har bryggeriet Cannery Brewing valt att kalla Wildfire IPA.

Det är svart, men genomskådligt vid upphällning. Ett vitt skum med stora härliga bublor visar upp sig.


Doften är till större delen bitter men man känner av en doft av rostat. Ja det kanske luktar lite skogsbrand?

Helvete! Himlen vill släcka elden, det börjar regna utav bara fan och jag står som sagt ute och grillar vid provningstillfället. Blir lite negativ då jag är lämnad utomhus helt alena i regnet. Regnet avtog dock fort och jag blev bara lite våt.

Äntligen var det dags att smaka! En tråkigt tunn munkänsla bemöts av en bitterhet. En maltton som följs av något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Men jag tycker nog att det smakar något så konstigt som rostad lök. Jag gillar rostad lök, men bitter rostad lök? Nja, det är väl lite konstigt.
Underligt hur man kan göra en så tunn IPA, mer underligt hur man lyckas göra det med en black IPA.

Ett ljust i mörkret är att det gillade blev väldigt bra, trots regnet!

Inga kommentarer: