2011-02-11

Malmö Brygghus Bourbon IPA

I helgen eller när det var besökte jag Malmö Brygghus igen för att prova på deras senaste månadsöl. Denna gången är det en bourbonfatslagrad IPA på 6.9%. Som ni ser på bilden så serverades den i ett vinglas. Skummet var ganska obefintligt. Doften hintade lite om ekfat men jag saknade en tydlig humledoft. Personligen gillar jag när det är blommigt som bara den i doften. Smaken var ganska tunn också och beskan kunde varit kraftigare. Ekfatstonerna var väldigt tydliga. Helt klart ett öl som är värt sina 50 kr men jag saknade lite tyngd i den, kunde haft mer aromhumle och även lite tydligare beska. Kändes lite tam och safe nog för att tilltala de stora massorna. Visst, det är säkert planen men jag hoppas de tar i lite mer med sina kommande månadsöl. Massorna kan ju dricka deras utmärkta pilsner istället.

Passade även på att prova maten. Öltallrik innehållandes sallad, några potatisar och diverse köttskivor, bland annat vildsvin och rökt anka samt lite bröd och annat runt omkring. Även en köttallrik; samma koncept men bara olika sorters kött. För 140 respektive 165 kr tyckte jag att det kändes lite dyrt eftersom jag fortfarande var hungrig efteråt. Det var gott, inget snack om det, men priset var lite väl tilltaget för något vi inte blev mätta på. Känns som man hellre lägger mindre pengar på att få en god bit entrecoté på Restaurang Möllan eller nåt istället. Som sagt, dock inget fel på kvalitén på maten.

Inga kommentarer: