2011-01-24

Alesmith Grand Cru till min födelsedag!

It's my bithday and I drink if I want to!!
Ja då ska det firas lite till idag, men då blir det med en Alesmith Grand Cru till min egen födelsedag!

Jag är inte den som är den utan jag delar med mig av min glädje och delar ölet med min ölrådskollega Röstlund.

Detta är vad vi kom fram till.
Ölet är som ni ser på bilden en mörk, bärnstensfärgad dryck med ett läckert kompakt skum som verkligen är, till utseendet, kronan på verket.

Doften är sannerligen stor! Direkt man korkar upp så sprider sig doften i hela rummet. Det är en söt doft av framför allt jäst.

Innan jag går in på smaken så kan jag meddela att detta är en Belgisk strong ale på 10% ABV.
Enligt flaskan så ska man hålla den i 6-24 månader, eller längre. Ja det står faktiskt så. "Improves with age" och det var det som sålde in sig hos mig idag!

För er som inte vet vad en Grand Cru är så är det en term som används för de absolut finaste ölen i framför allt Belgien. Men är vedertaget i många andra länder numera i takt med att ölkunskapen ökar.


Smaken på denna lite finare typ av öl.
Ja gott är det absolut! Det är en smak av jäst, malt och mycket kolsyra. Lite för mycket kolsyra i början faktiskt. Men får att gå tillbaka till vad Alesmith själva säger "Improves with age" så har dom rätt. Den blir bättre i takt med att temperaturen lägger sig och kolsyrans bortfall. Sötman kommer fram mer och det är en sötma som kan liknas med kondenserad mjölk. Ja ni vet som en karamellsås. Minimal beska utan att alls bli sur. Beskan känns längst bak på tungan och ger ett lite mer balanserat intryck. Lite mörk sirap kan spela in ibland.
En vinös eftersmak.

Ja där fick vi nog med allt. Men det var en smak som ingen av oss kunde riktigt sätta fingret på, en citrusfrukt av något slag.
Aja en värdig födelsedagsöl, det är det i alla fall!

2 kommentarer:

fajanen sa...

Låter härligt. Har faktiskt en flaska ståendes jag med. Börjar bli dags att knäcka den.

Balder sa...

Ja det tycker jag, den var verkligen god!