2010-09-21

Ölresan till NYC - Smuttynose och Portland brewery

Nu har vi varit on the road i ett par dagar. Vi började med ett stopp i Cape Cod där det tyvärr bara fanns skitöl. Så vi fick hålla oss undan ölen den kvällen.

Sen fortsatte vi upp till Maine, där jag sitter just nu. Här har vi besökt Smuttynose och blev bryggeriets första svenska besökare. Bryggeriet hade egentligen inte öppet. Men dom var mycket vänliga och släpte in oss ändå. Här fick vi lite prover från bryggeriet och blev bland dom första i världen att smaka på deras dubbelbock. Ekström som är en riktigt bockkille blev mycket nöjd. och jo jag kan intyga om att den var mycket god! Vi handlade med oss lite grejer därifrån. Bland annat ölet som blev nummer 100 på resan! Mer om det senare.
Ett av våra mål var att finna nya goda öl att prata om. I New York fann vi verkligen Sixpoint. Men vi fann även Smuttynose. Ett bryggeri som Systembolaget borde kolla upp, för vilka underbara öl dom kan göra!

Från Smuttynose glev vi vidare till Portsmouth Brewing. På Smuttynose fick vi dessutom från dem fem kort vilket gav oss varsin valfri fatöl. Så dom tog vi verkligen tillvara på! Förutom dom som valde att faktiskt ta öl från Smuttynose så drack jag personligen en öl från det egna huset. En mycket bra IPA, Bottle Rocket IPA hette den. Maten smakade utmärkt. Jag forsatte min hamburger räd, medans Röstlund som tjatat om en Pulled pork sandwish sen vi kom övertygade alla andra om att ta en sån.

ÖL nummer 100 är nådd!
Det blev en Smuttynose - Really old brown dog. En öl som fick mig att tänka om i kattegorin Brown ale. Den var mycket god! En perfek 100, synd bara att den 100 blev en flasköl. Hade gärna haft en på fat.


Idag ska vi upp till Portland, home of Shippyard brewing. Men idag blir det turistande och inte ölande...eller? Vi får se vad som händer!
Igår käkade jag en hel hummer, lär bli en till idag!

Öluppdatering:
Shippyard - Blue fin stout
Samuel Adams - Octoberfest
Oskar blues - Ten fidy
Avery - 14'er E.S.B.
Hair of the dog - Ruth
Dogfish head - Burton Baton
Smuttynose - Big A ipa (tapp)
Smuttynose - S'muttynator (tapp)
Smuttynose - Robust porter (tapp)
Smuttynose - Shoals Pale ale (tapp)
Smuttynose - Star island single (tapp)
Portsmouth - Bottle Rocker IPA
Smuttynose - Really old brown dog
Brooklyn Brewery - Brooklyn local 1
Flying Dog - Garde dog
Rouge - Brutal IPA
Shipyard - Export (tapp)
Boathouse - Brown ale (tapp)
Founders - Nemesis
Two Brothers - Cane and Abel

Bästa för dagarna två: Fy fan så svårt! Det är många riktigt bra. Självklart så ska Smuttynose - Really old brown dog in där, men Oskar blues - Ten fidy var verkligen något extra. Founders - Nemesis var verkligen en kanonöl. Nästan alla var vekrligen riktigt goda.

Dagana tvås sämsta:
Boathouse - Brown ale dracks samtidigt som jag satte i mig den dära hummern. Ojdå som den bara försvann! Skulle nog haft något som gled ner ännu lättare än denna nästa gång!

Keep you beer posted!

Inga kommentarer: